6/7 juli: Malawi's paradijs: Hakuna matata - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Freya Anne - WaarBenJij.nu 6/7 juli: Malawi's paradijs: Hakuna matata - Reisverslag uit Cape Maclear, Malawi van Freya Anne - WaarBenJij.nu

6/7 juli: Malawi's paradijs: Hakuna matata

Door: Freya en Anne

Blijf op de hoogte en volg Freya

06 Juli 2014 | Malawi, Cape Maclear

Freya begon om 6am met haar ochtendduik. Anne bleef nog tot 8am in haar bed liggen chillen. Rond 9 uur gingen we met z'n allen ontbijten: lekker goedkoop en simpel een broodje pindakaas. Na het eten gingen we SHOPPEN!

Erg toeristisch is Cape Maclear nog niet. Toch zijn er al wel wat souvenierwinkeltjes/kraampjes. Er is alleen niet zoveel keus: doeken (en alles wat je daarvan kan maken), armbandjes, kettingen en houtproducten en dat was het wel zo'n beetje. We hebben met de andere be-more meiden wat souveniers gekocht. De andere gingen om 1 uur weg dus wilden we met z'n allen nog even genieten: we gingen met z'n allen bakken op het ruwe strookje strand. De Malawianen vonden dat maar vreemd, (al keken ze wel vaak en lang want 5 jonge blote blanke meiden op een rijtje zien ze niet zo vaak).

Na de lunch gingen de be-more mensen weg met de privé taxi van Austin. Wij hebben even rustig aan gedaan en een catamaran sunset cruise geregeld. Om 3 uur kwam de catamaran ons ophalen en gingen we varen, samen met een Duits-Poolse familie die al 7 jaar in Malawi woont en een dochter hebben die Duits, Engels, Pools en Chichewa spreekt - wauw dat is nog eens een internationale familie. Het even oude dochtertje van de nanny was ook mee, dus we waren met z'n zessen. We voeren naar Thumbi Island waar we gingen snorkelen (of zwemmen want wij hadden geen snorkels). We zagen veel soorten cichlid-visjes, knalblauwe reflecterende visjes maar ook gestreepte, rode, grijze, ... supermooi! Het was lekker warm en de visarend sloeg zelfs vlak bij ons een visje aan de haak. Daarna cruisden we naar otters-point, waar ontzettend grote ronde stenen uit het water oprijzen en waar otters leven. Voor de zonsondergang voeren we eens stukje richting mumbo island, zodat we de hele horizon breed zicht hadden op verschillende eilanden, baaien en bergen in de verte. Met het zeil licht gehezen en Anne en Freya allebei op de voorkant van een drijver was het volop genieten. Het was echt een onvergetelijk magisch moment met een rode zon achter mistige blauwe bergen in de verte en het zachte kabbelen van Lake 'Niassa' (Malawi). Toen de zon onder was zijn we terug gevaren en hebben we in Mgoza lodge vegatarische feta pannenkoeken gegeten met friet (jamjam 1800k) en daarna zijn we heerlijk en voldaan in ons bedje gekropen.

In de dorm waren er Engelsen bijgekomen, maar die zagen we eigenlijk niet want zij gingen laat slapen en wij er vroeg weer uit zodat Freya haar (bilharzia) ochtendduik kon nemen. Na het ontbijt op het strand gezeten voor de lodge: genieten van de zon, het prachtige uitzicht op het meer en de eilanden en de spelende Malawiaanse kinderen. De vrouwen uit het dorp doen 's ochtends in het meer de afwas, wassen hun kleren en de maïs (voor de nsima), terwijl hun kinderen spelen, zwemmen en plassen in het water en op het strand (en dat zelfde water ook opdrinken). Ja hygienisch is iets anders...

Daarna gingen we nog even wat souveniers kopen in het straatje achter het strand en terwijl we daar liepen kwamen er 4 kleine verlegen malawiaanse kindertjes op ons af. Ze wilden onze hand vasthouden en keken dan verlegen lachend naar ons op. Met allebei 2 kindjes aan de hand liepen we tussen de hutjes door, de kindjes zó trots dat ze een mazungu's (blanke) hand vast hielden. Ze hadden allemaal vale te grote kleren aan en blote voetjes en een klein jongetje alleen maar een onderbroekje. Hij was maar 2 of 3 jaar oud en dribbelde naast Anne mee terwijl hij haar pink vasthield. Super schattig! Na wat souveniertjes gekocht te hebben gingen we ons klaar maken voor het kanoën.

Bij Kayak Africa hadden we een kayak en een snorkelset gehuurd. We zijn naar Thumbi island gevaren waar we uiteindelijk een privé plekje hadden in een baai op het onbewoonde eiland. Zo 'ver' van de bewoonde wereld is het 100% genieten, alweer zo'n onvergetelijk moment. Op de rotsen hebben we geluncht en als je glibber-de-glibber over de met mos bedekte stenen het water in liep, kwam je terecht in een aquarium. Duizenden vissen in allerlei kleuren. GEWELDIG! We zijn om Thumbi island heen gevaren, bleek achteraf 7.5 km te zijn, pfoe! Maar wel ongelovelijk mooi: mangrovebos, tropische palmen, neushoornvogels en visarenden maakten het plaatje wel compleet.

Rond 4 uur waren we weer terug bij Cape Maclear. 's Avond weer feta-groenten-pannenkoeken gegeten (we missen soms de groentes hier dus dan zijn die welkom). Na het eten hadden we nog gekaart met wat Amerikanen, hebben ze idioten geleerd. Ze moesten heel hard lachen om het Nederlandse kaartspel met een boer, een vrouw en een heer. Ook kwamen we het Franse stel die we in Majete hadden ontmoet weer tegen. Heel toevallig om ze 400km verderop in dezelfde lodge weer tegen te komen.

Rond 8 uur zijn we naar bed gegaan, want morgen vroeg op want we willen door naar Liwonde. Al zouden we hier eigenlijk nog een dag blijven, maar we hadden ons in de dagen vergist (ook niet zo gek met de 'African time' (no time dus)) en ons er dus op in gesteld op vertrek. Dus Pakachere en Liwonde safari camp gebeld en dat kon gelukkig! :)

• 11 Juli 2014 - 16:48

Opi En Omi:

jullie verhaal vandaag gelezen, jullie boffen wel dat je zoveel ziet en kunt doen.
    Blijf gezond en veel plezier.Lieve groetjes

• 12 Juli 2014 - 13:57

Ellen Wilms:

Hoi meiden,

Ik wist niet dat Afrika zo veel mogelijkheden voor toerisme heeft. Jullie hebben wel een prachtige reis zo uitgestippeld. Erg leuk om jullie reis zo te volgen, zeker ook met die foto's erbij. Hier ook lekker zomerweer, wel af en toe regen, maar goed voor de tuin.

Liefs Ellen W.

Freya

Wij zijn Freya en Anne en we gaan deze zomer vrijwilligerswerk doen in Malawi met de organisatie Be-More (www.be-more.nl). We zullen 6 weken op het platteland verblijven om voorlichting te geven over aids, levensomstandigheden verbeteren, lesgeven op een primitieve school en helpen op het land. We gaan met Be-More. Dit is een organisatie die mensen de mogelijkheid geeft om vrijwilligerwerk te doen in verschillende landen met verschillende projecten. Wij hebben voor het land Malawi en het project Likhubula Youth Organization (LIYO) gekozen. LIYO heeft verschillende programma’s ontwikkeld waarbij ze de jeugd proberen te behoeden voor de negatieve gevolgen die grote armoede met zich mee brengt. Het gebrek aan kansen in de regio wat zorgt voor een hoge werkloosheid onder deze jongeren. Voor deze jongeren bieden ze allerlei workshops en trainingen. Denk bijvoorbeeld aan voorlichting over hun rechten en plichten, drugsmisbruik, HIV/aids, malaria, tienerzwangerschappen enz. Maar ook trainingen en workshops die meer gericht zijn op de toekomst, zoals hoe ze een baan kunnen vinden, hoe ze hun leven kunnen inrichten en hoe ze financieel zelfstandig kunnen worden. Dit is een heel mooi project, maar kost ook geld. Daarom vragen we jullie om wat geld te doneren, zodat wij naar Malawi kunnen om de mensen daar te helpen. Dit kan op: http://www.dreamordonate.nl/489-vrijwilligerswerk-malawi