29/30 juni: De vliegreis - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Freya Anne - WaarBenJij.nu 29/30 juni: De vliegreis - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Freya Anne - WaarBenJij.nu

29/30 juni: De vliegreis

Door: freya en anne

Blijf op de hoogte en volg Freya

30 Juni 2014 | Malawi, Blantyre

29 juni rond 2 uur vertrokken we van huis. Nadat schiphol nog wat gedronken te hebben en voor zes weken afscheid te hebben genomen gingen we echt weg. Op de weg naar Frankfurt hadden we slecht weer en daardoor 45 min vertraging hadden. Gelukkig nog net de aansluiting naar Addis Ababa gehaald.

Na een 8 uur durende vlucht (met een vrouw die onwel werd) kwamen we aan met zonsopgang in Ethiopië. Op het vliegveld waren veel Chinezen (waar zijn die niet) en Afrikanen. We moesten nog een keer door de douane en we hadden 4 flesjes water mee.. oh oh. Gelukkig zagen we er niet crimineel uit en kregen we ze gewoon (vol) weer terug nadat ze door de beveiligingsscan waren gehaald. Omdat we daarna wel vaak door andere wachtende Afrikanen raar of geintresseerd werden aangekeken, dachten we dat we dan wel een van de weinige blanken zouden zijn op de vlucht van Ethiopië naar Malawi maar juist het tegendeel was waar: het vliegtuig zat vol met gezellig dikke Engelsen die er onwaarschijnlijk net zo uit zagen als wij(gympen of bergschoenen, comfy broek, sportieve rugzak en een enthousiaste maar vermoeide grijns op hun gezicht.
Het was intussen lekker weer geworden, beetje bewolkt maar daardoor hebben we Kenia, Tanzania en Malawi prachtig van boven gezien! Helaas zaten we voor de Kilimanjaro aan de verkeerde kant van het vliegtuig maar Lake Malawi hebben we dan wel weer fantastisch kunnen bekijken! We dachten een korte stop in Lilongwe te hebben maar daar bleken mensen uit te kunnen stappen, waarna de lege plekken weer werden aangevuld met nieuwe passagiers.

In Blantyre aangekomen werden onze vaccinatieboekjes bekeken en onze paspoorts ook (en gekopieerd). Onze grote rugzakken waren inmiddels ook uit het vliegtuig, blij dat ze heel en wel op de juiste plek op de juiste tijd waren! We hebben gelijk Malawiaanse kwacha's gewisseld en toen we buiten kwamen stond er ook nog iemand met een papiertje met daarop onze naam: fijn! Hij bracht ons naar het busje met de chauffeur en die heeft ons weer bij Casa Mia gebracht. Al met al een reis van meer dan 24 uur met maar zo'n drie uurtjes slaap. Gonani bwino dus!

• 30 Juni 2014 - 16:49

Anja Huisman:

Fijn dat jullie reis goed verlopen is. Nu maar even een nacht goed slapen en dan op verkenningstocht! Veel plezier!

• 30 Juni 2014 - 18:00

Anneke:

Hé wereldreizigers,

Wat een ontiegelijke lange reis en fijn dat het allemaal goed verlopen is. Eerst uitrusten of hebben jullie gelijk al plannen ? Fijne tijd en bedankt voor de uitgebreide beschrijving van de reis, leuk !

• 30 Juni 2014 - 18:03

Freya En Anne:

ja vandaag even uitrusten morgen de bus regelen en blantyre verkennen en dan naar majete een wildlife reserve.. sorry voor de kromme zinnen trouwens haha

• 30 Juni 2014 - 20:38

Anneke Huisman Klein Klouwenberg:

Prachtig vind ik dat allemaal, geniet er maar van. Be care full.Het is hier mooi weer, de glazenwasser is er geweest.Even lachen. Kus voor jullie tweeen Kom gauw terug. Anneke H.

• 30 Juni 2014 - 22:39

Ellen Wilms:

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen. Toen ik naar Zuid Afrika vloog, viel me op dat je zo snel over Europa bent gevolgen en hoe groot Afrika is. Mooi dat jullie zoveel vanuit de lucht hebben kunnen zien. Kijk je ogen uit, ook op de grond, groetjes Ellen

• 01 Juli 2014 - 20:01

Inge Wilms:

Fijn dat de taxi er stond en alles is aangekomen. op naar volgende blog lezen..

Freya

Wij zijn Freya en Anne en we gaan deze zomer vrijwilligerswerk doen in Malawi met de organisatie Be-More (www.be-more.nl). We zullen 6 weken op het platteland verblijven om voorlichting te geven over aids, levensomstandigheden verbeteren, lesgeven op een primitieve school en helpen op het land. We gaan met Be-More. Dit is een organisatie die mensen de mogelijkheid geeft om vrijwilligerwerk te doen in verschillende landen met verschillende projecten. Wij hebben voor het land Malawi en het project Likhubula Youth Organization (LIYO) gekozen. LIYO heeft verschillende programma’s ontwikkeld waarbij ze de jeugd proberen te behoeden voor de negatieve gevolgen die grote armoede met zich mee brengt. Het gebrek aan kansen in de regio wat zorgt voor een hoge werkloosheid onder deze jongeren. Voor deze jongeren bieden ze allerlei workshops en trainingen. Denk bijvoorbeeld aan voorlichting over hun rechten en plichten, drugsmisbruik, HIV/aids, malaria, tienerzwangerschappen enz. Maar ook trainingen en workshops die meer gericht zijn op de toekomst, zoals hoe ze een baan kunnen vinden, hoe ze hun leven kunnen inrichten en hoe ze financieel zelfstandig kunnen worden. Dit is een heel mooi project, maar kost ook geld. Daarom vragen we jullie om wat geld te doneren, zodat wij naar Malawi kunnen om de mensen daar te helpen. Dit kan op: http://www.dreamordonate.nl/489-vrijwilligerswerk-malawi