1/2/3 augustus: Fijn.... om in Zomba te zijn! - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Freya Anne - WaarBenJij.nu 1/2/3 augustus: Fijn.... om in Zomba te zijn! - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Freya Anne - WaarBenJij.nu

1/2/3 augustus: Fijn.... om in Zomba te zijn!

Door: Freya en Anne

Blijf op de hoogte en volg Freya

03 Augustus 2014 | Malawi, Zomba

Vrijdag begonnen we samen met het metselen van een muurtje. Dat duurde in totaal een uurtje. Het muurtje was onderdeel van een huis en de eigenaren waren thuis. Het waren wezen van 4, 14 en 16 jaar. Het zijn broers/zussen die gaan zorgen voor elkaar. Om half 9 waren we weer terug. Voor ons gevoel hadden we al een hele dag achter de rug. We hebben kleren gewassen en guacamole gegeten. En daarna nog een tijdje in de zon gezeten.

Om 1 uur gingen we naar de moskee met onze huispapa Abdul mee. Naar de moskee betekent hoofddoek op en lappa om. Eerst nog wat koekjes nomnomnom. Eerst moesten we nog even plassen, toen bij de moskee onze handen en voeten wassen. Het bidden in Chichewa duurde wel een beetje lang, maar daarna begon het knielen tijdens het gezang. Tussen super schattige moslima meisjes zaten we daar een uur. Dus het was niet van al te lange duur.

We hebben ons daarna wel een beetje verveeld. Het was dus maar goed dat we ons avondeten hadden verdeeld. Op de markt kochten we groente, rijst en ei voor 4 i.p.v. 2, want Abdul en Damsom aten ook mee. Tijdens het eten hadden we over het geloof een heel interessant gesprek. Al was het met zo weinig mensen wel een beetje gek. 's Avonds hebben we de film Bandidas gekeken, we zaten op Freya's bed onder de deken. We waren best moe dus gingen om 9 uur naar bed en de wekker pas om half 7 gezet.

Rond half 9 's ochtends kwamen we in Paka aan, maar de daarop volgende 2 uur hadden we niet veel gedaan. De schilderles was niet aan de schilder doorgegeven, daarom kwam het dat we al bawo spelend in paka verbleven. Rond half 11 konden we beginnen met de painting workshop. Het was top! Hij vertelde alles duidelijk en goed en liet zien hoe het moet. We kregen nog een les kunstgeschiedenis erbij, maar toen het echte werk begon waren we pas echt blij. Er zijn tot onze verbazing ware kunstwerken uitgekomen met huisjes, olifanten, dansende mensen en baobab bomen. Op de foto kun je de resultaten zien. Tijd om een galerie te beginnen misschien?!

's Middags Zomba in gegaan en daar wat boodschappen gedaan. Op de plek waar we wilden gaan picknicken hoorden we veel gezang. Toen we gingen kijken bleek er een bruiloft aan de gang. We hebben een tijdje staan kijken en vonden het een beetje op een veiling en dansfestijn lijken. Op het podium stonden de bruidegom en bruid, het publiek gooide constant geld en de muziek stond erg luid. Daarna langs de African Heritage geweest, na wat souvenirtjes kopen kwamen we op de terugweg weer langs het feest. In de stad nog wat inkopen gedaan, rond 4 uur kwamen we weer bij ons huisje aan.

Zondagochtend gingen we met Mercy naar de kerk, helaas hadden we geen broek vol zilverwerk. Wel hadden we een gerafeld psalmenboek, maar omdat het de oude versie was, was de tekst alsnog zoek. We geloofden onze eigen ogen niet, het was een dansfestijn met harde beat. Er was een gospelkoor en een lange preek, al met al een goede afsluiting van de week.

Daarna op naar het Zomba plateau voor een 5-uur durende wandeling, wat ondanks de bush bush en gammele bruggetjes toch best makkelijk ging. Na Mulanje Mountain was het alles behalve zwaar, bovenop nog een prachtig uitzicht vanaf daar. Onderweg prachtige watervallen gezien en wat apen bovendien.

Met de 6 andere vrijwilligers van Liyo bij Casa Rossa gegeten, de verhalen van hun weekendtrip gehoord en bij het vuur gezeten. De laatste week breekt voor ons nu aan. Helaas is het vrijdag alweer tijd om naar huis te gaan. We hebben nog helemaal geen zin om te vertrekken. Er zijn nog zoveel dingen hier te ontdekken!

• 04 Augustus 2014 - 21:09

Omi En Opi:

Nog een week dus en dan komen jullie met enorm veel verhalen weer naar huis. Ik stel me zo voor dat Freya aan een stuk aan het praten is. Julie hebben het prima gedaan en goed werk verricht. Je komt straks weer in een heel andere wereld dan waarin je de laatste 6 weken hebt geleefd,
    Goede vlucht terug. Voya con Dios.
    Groetjes Opi en ook van Omi.

• 08 Augustus 2014 - 09:06

Opi Omi :

Een prachtig verhaal in dichtvorm ,echt een kunstwerk.
    Anne Freya. Goede reis terug.
    Bon voyage.

• 08 Augustus 2014 - 22:55

Ellen Wilms:

Wat een afwisselende activiteiten. Het zijn echte Afrikaanse schilderijen geworden. Mooi hoor!

Freya

Wij zijn Freya en Anne en we gaan deze zomer vrijwilligerswerk doen in Malawi met de organisatie Be-More (www.be-more.nl). We zullen 6 weken op het platteland verblijven om voorlichting te geven over aids, levensomstandigheden verbeteren, lesgeven op een primitieve school en helpen op het land. We gaan met Be-More. Dit is een organisatie die mensen de mogelijkheid geeft om vrijwilligerwerk te doen in verschillende landen met verschillende projecten. Wij hebben voor het land Malawi en het project Likhubula Youth Organization (LIYO) gekozen. LIYO heeft verschillende programma’s ontwikkeld waarbij ze de jeugd proberen te behoeden voor de negatieve gevolgen die grote armoede met zich mee brengt. Het gebrek aan kansen in de regio wat zorgt voor een hoge werkloosheid onder deze jongeren. Voor deze jongeren bieden ze allerlei workshops en trainingen. Denk bijvoorbeeld aan voorlichting over hun rechten en plichten, drugsmisbruik, HIV/aids, malaria, tienerzwangerschappen enz. Maar ook trainingen en workshops die meer gericht zijn op de toekomst, zoals hoe ze een baan kunnen vinden, hoe ze hun leven kunnen inrichten en hoe ze financieel zelfstandig kunnen worden. Dit is een heel mooi project, maar kost ook geld. Daarom vragen we jullie om wat geld te doneren, zodat wij naar Malawi kunnen om de mensen daar te helpen. Dit kan op: http://www.dreamordonate.nl/489-vrijwilligerswerk-malawi

Actief sinds 03 Maart 2014