25/26/27 juli: The lake of stars - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Freya Anne - WaarBenJij.nu 25/26/27 juli: The lake of stars - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Freya Anne - WaarBenJij.nu

25/26/27 juli: The lake of stars

Door: Anne en Freya

Blijf op de hoogte en volg Freya

27 Juli 2014 | Malawi, Zomba

Weer een week Cape Maclear, wat een heerlijk leven hebben wij toch! Zoals je in de vorige blog over Cape Maclear hebt kunnen lezen is het daar een paradijs en daarom hadden we besloten om nog maar een keertje te gaan.

Dus vrijdag vroeg vertrokken we met Charelle in een minibus naar Cape. We ontmoetten een Engelse tweeling die ook naar Cape ging. In Mangochi stapten we over op een matola (een open pick-up truck). Achter in de laadbak met 4 schotse meiden, 2 Zweedse meiden, 15 lege kratjes bier, 5 lokale mensen, stinkende bakken vis en wij drie. De mantola chauffeur was best wel een oplichter want hij maakte de prijs duurder dan dat hij eerst zei. Desondanks hebben we voor 100 km 3 euro betaald dus het viel uiteindelijk wel mee.

We kwamen rond 1 uur aan bij ons paradijsje. Fijn om weer terug te zijn, ook omdat het voelt alsof je in een andere wereld beland bent. Lekker luieren, in de zon bakken, souvenirs shoppen en relaxen, kortom genieten. Heel wat anders dan vorig weekend, wat ook genieten was, maar dan op een wat actievere manier.

's Avonds gingen we naar Banapaya waar Charelle een vriend die ze twee jaar geleden ontmoet had weer tegen kwam. Bij Banapaya was een kampvuur op het strand en speelde een stuk of 5 jongens/mannen (beetje ertussen in) op djembés. Echt ongelooflijk hoe ritmisch ze tegelijk op de djembés sloegen. Dat was wel even een geluksmomentje (credits to Rebecca): de muziek, de warmte van het kampvuur, de sterren en het kabbelende water. In de verte zagen we vissersbootjes die allemaal een lamp op hun boot hadden waardoor je een "lake of stars" zag (ook door de prachtige sterrenhemel mét melkweg!). Later gingen we zelf djembé spelen wat natuurlijk een stuk minder klonk, maar het ging wel aardig goed en het was leuk om te doen. Na Banapaya zijn we met de Zweedse/Schotse meidengroep die toevallig in dezelfde dorm slaapt naar de chiefs party geweest, want er werd een nieuwe chief (soort burgemeester) benoemd. Het was een hele aparte ervaring. We zagen mensen met hele grote maskers een soort van dans of toneelstuk doen. Echt zoiets wat je op tv wel eens ziet: Groeten uit de rimboe ofzo. Ze vertelde dat ze een dans deden om de goden te eren. Het was wel erg donker en er waren een hoop dronken mensen dus we zijn er maar snel weer vandoor gegaan. We lagen half 12 in bed, wat een nieuw record is!

Zaterdag hebben we gezwommen en daarna een kayak gehuurd. We zijn weer naar Thumbi island (de berg op de foto) gevaren en hebben daar gesnorkeld, gezond en gezwommen. Ook hebben we uit onze hand de vissen gevoerd. Ze kwamen met honderden op je af en beten soms in plaats van in het brood in je hand. Het was prachtig om te zien maar toen een blauwe vis van bijna 30cm groot in Freya's vingers hapte schrok ze wel even.

Terug aan land de prachtige zonsondergang bekeken, de laatste alweer. 's Avonds uit geweest en in Gecko's tot laat gezeten en gedanst. Er was een heel stel Engelsen plus de meiden uit onze dorm en nog wat dronken Malawianen maar verder dus heel gezellig. Weer record verbeterd: om 2 uur naar bed, na nog even vallende sterren kijken en van de lichtjes op het meer genieten.

Zondagmiddag moesten we alweer weg, helaas pindakaas... Eerst nog wat souvenirs gekocht, lekker geluncht en ontbeten en voor de laatste keer naar het vlot gezwommen dat een eindje voor de kust lag. Om 3pm konden we mee met 6 Engelsen in een minibusje naar Blantyre. Kwamen 4.5u later aan en zijn bij Pakachere afgezet. Super service! Zijn toen met Eva met een taxi naar Liyo gegaan.

Een weekend Cape is natuurlijk nooit erg dus dit was ook weer een topweekend! Hebben uitgerekend dat dit weekend ons ongeveer €60 euro pp heeft gekost, wat niks is voor zo'n geweldig weekend! Super aardige mensen ontmoet en verder gewoon genoten van "the lake of stars". Nu zijn we helemaal opgeladen en kunnen we er weer vol tegenaan. Kom maar op met die bakstenen!

• 29 Juli 2014 - 14:24

Hetty:

het reizen is geweldig ik zie jullie nog vele reizen maken.
    Fijn dat alles goed gaat
    Het is ook leuk om te horen dat jullie andere toeristen ontmoeten.
    wens jullie al het goeds dan gaat het zeker ook goed met de bakstenen.

Liefs Hetty

• 29 Juli 2014 - 16:50

Opkomt:

Wat een bofkonten zijn jullie.
    Het zit er bijna op.
    Geniet van de laatste weken.
    Bak ze lekker.,,,, liefs opiomi.

• 29 Juli 2014 - 17:17

Wilma :

Wat een geweldige avonturen!!
    Ik ben jaloers....
    Vrijdag gaan wij op vakantie naar Friesland.
    Word vast net zo leuk, of leuker. ;-)

• 30 Juli 2014 - 08:57

Anneke:

Geniet er nog maar heerlijk van. Ook van het bakstenen maken.
    Was jullie regen daar ook keihard ?
    Liefs van ons

• 30 Juli 2014 - 08:59

Anneke:

Had al een ander stukje geschreven, maar dat is mis gegaan.
    Wat een mooi foto's . En de rust.....Het is hier ook mooi weer en dan wil je niet weten hoe Zandvoort erbij ligt. Veel plezier nog !

• 31 Juli 2014 - 21:29

Mirjam En Pieter:

Geweldige verhalen weer! Ook mooi dat jullie ze via de website zo snel kunnen delen met de thuisblijvers! Succes met de bakstenen (krijg je vast spierballen en veel eelt van;)!
    Liefs

Freya

Wij zijn Freya en Anne en we gaan deze zomer vrijwilligerswerk doen in Malawi met de organisatie Be-More (www.be-more.nl). We zullen 6 weken op het platteland verblijven om voorlichting te geven over aids, levensomstandigheden verbeteren, lesgeven op een primitieve school en helpen op het land. We gaan met Be-More. Dit is een organisatie die mensen de mogelijkheid geeft om vrijwilligerwerk te doen in verschillende landen met verschillende projecten. Wij hebben voor het land Malawi en het project Likhubula Youth Organization (LIYO) gekozen. LIYO heeft verschillende programma’s ontwikkeld waarbij ze de jeugd proberen te behoeden voor de negatieve gevolgen die grote armoede met zich mee brengt. Het gebrek aan kansen in de regio wat zorgt voor een hoge werkloosheid onder deze jongeren. Voor deze jongeren bieden ze allerlei workshops en trainingen. Denk bijvoorbeeld aan voorlichting over hun rechten en plichten, drugsmisbruik, HIV/aids, malaria, tienerzwangerschappen enz. Maar ook trainingen en workshops die meer gericht zijn op de toekomst, zoals hoe ze een baan kunnen vinden, hoe ze hun leven kunnen inrichten en hoe ze financieel zelfstandig kunnen worden. Dit is een heel mooi project, maar kost ook geld. Daarom vragen we jullie om wat geld te doneren, zodat wij naar Malawi kunnen om de mensen daar te helpen. Dit kan op: http://www.dreamordonate.nl/489-vrijwilligerswerk-malawi

Actief sinds 03 Maart 2014