11/12/13 juli: Drink beer, save water - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Freya Anne - WaarBenJij.nu 11/12/13 juli: Drink beer, save water - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Freya Anne - WaarBenJij.nu

11/12/13 juli: Drink beer, save water

Door: Freya en Anne

Blijf op de hoogte en volg Freya

14 Juli 2014 | Malawi, Zomba

Vanochtend afscheid genomen van Liwonde Safari Camp. Bij het betalen kwamen we erachter dat we niet genoeg cash bij ons hadden dus we moesten nog pinnen in Liwonde. Bij de eerste bank deden de beide ATM's het niet en bij de tweede (de National Bank) lukte het wel maar zodra het geld in zicht kwam sloeg de klep dicht, precies voor onze neus. We hadden dus wel betaald maar het geld niet gekregen... Het bonnetje dat ik wilde hebben kwam ook niet en binnen was ook geen helpdesk... ojee. Na nog een keer pinnen deed de automaat het wel en toen konden we de Safari Camp betalen. De chauffeur van onze jeep hield op de terugweg een minibusje aan zodat we daarin meekonden naar Zomba. Hij had ons verteld dat het 800 K was terwijl de chauffeur 1000pp vroeg. Stug volgehouden dat het 1600 K totaal was en dat na de hele reis discussiëren ook betaald. Onderweg zagen we een slogan van Carlsberg (lokaal biermerk): drink beer, save water. Dat geeft wel de waarde van het water aan- een flesje water is duurder dan een flesje cola hier. We kwamen al best vroeg aan in Pakachere en daar waren Martina en Hanne al. Van Jan kregen we ons welkomspakketje en van Jonathan de barman een rondleiding.

Alvast even Zomba in geweest en 's avonds lekker lasagne gegeten met de oude en nieuwe vrijwilligers.

De volgende dag zijn we veel opgetrokken met Cherelle (voor de Malawianen shalala) en Hanne. We hebben lappa's, een tas en wat boodschappen gekocht. We hebben Bawo geleerd: heel erg leuk tactisch spel vol inzicht. Om half 6 kwamen zo'n 20 nieuwe vrijwilligers aan. Dus het werd opeens gezellig druk.

's Avonds is Anne naar domino's gegaan om te eten en voetbal te kijken en Freya heeft chicken curry gegeten met de rest. Gezellig bij kaarslicht gedineerd want de stroom viel uit en kwam pas laat weer terug. 12 uur kwam Anne weer terug.

Zondag uitgeslapen (tot half 8!) en daarna ontbijten met pannenkoeken en fruit. Er was een "welkom in zomba" dag waaraan de meeste vrijwilligers hebben meegedaan. We hebben nog even meegedaan met de Chichewa les en zijn daarna zelf de stad ingegaanom de lunch te kopen. Op de golfbaan, dat tevens het park is, hebben we geluncht. De andere vrijwilligers gingen lunchen in een restaurantje, naar de botanische tuin en hun ingrediënten voor het avondeten gekocht, waaronder nog levende kippen. Ze moesten die zelf slachten en daarna koken. Wij hebben handgemaakte superlekkere pizza's op en hebben spelletjes gespeeld. 's Avonds zijn sommige naar Domino's geweest voor de voetbalwedstrijd en heeft de rest spelletjes (bawo toernooi en Thirty seconds) gespeeld.

• 14 Juli 2014 - 10:25

Hetty:

na jullie avonturen wordt het nu nog beter met zoveel nieuwe mensen.
    met het oplossen van problemen gaat jullie goed af Proficiat!
    zie uit naar de volgende belevenissen.

Gr Hetty

• 14 Juli 2014 - 19:08

Inge:

in het Isendoorn blad, dat net uitkwam, stond dat spel bawo ook al beschreven. vonden de leerlingen ook zo leuk en ook over de kip die ze moesten kopen en slachten!
    Vandaag jullie eerste dag werk en en kennismaking. We zijn benieuwd..

• 14 Juli 2014 - 19:09

Opi En Omi Frans En Miep :

Omi en opi,
    vanaf onze i pad een reactie.
    Wat een leuke mail,
    Genieten vande verhalen
    Hoop dat het zo leuk blijft
    Liefs dikke tuut v an ons ,

• 14 Juli 2014 - 21:23

EriK En Joke:

leuke verhalen en al mooie dingen meegemaakt.
    veel plezier met het werk en vrienden maken! Dat zijn de vakantieadresjes van de toekomst!

groetjes
    eriK en Joke

Freya

Wij zijn Freya en Anne en we gaan deze zomer vrijwilligerswerk doen in Malawi met de organisatie Be-More (www.be-more.nl). We zullen 6 weken op het platteland verblijven om voorlichting te geven over aids, levensomstandigheden verbeteren, lesgeven op een primitieve school en helpen op het land. We gaan met Be-More. Dit is een organisatie die mensen de mogelijkheid geeft om vrijwilligerwerk te doen in verschillende landen met verschillende projecten. Wij hebben voor het land Malawi en het project Likhubula Youth Organization (LIYO) gekozen. LIYO heeft verschillende programma’s ontwikkeld waarbij ze de jeugd proberen te behoeden voor de negatieve gevolgen die grote armoede met zich mee brengt. Het gebrek aan kansen in de regio wat zorgt voor een hoge werkloosheid onder deze jongeren. Voor deze jongeren bieden ze allerlei workshops en trainingen. Denk bijvoorbeeld aan voorlichting over hun rechten en plichten, drugsmisbruik, HIV/aids, malaria, tienerzwangerschappen enz. Maar ook trainingen en workshops die meer gericht zijn op de toekomst, zoals hoe ze een baan kunnen vinden, hoe ze hun leven kunnen inrichten en hoe ze financieel zelfstandig kunnen worden. Dit is een heel mooi project, maar kost ook geld. Daarom vragen we jullie om wat geld te doneren, zodat wij naar Malawi kunnen om de mensen daar te helpen. Dit kan op: http://www.dreamordonate.nl/489-vrijwilligerswerk-malawi

Actief sinds 03 Maart 2014