2/3 juli: Onvergetelijke momenten - Reisverslag uit Chikwawa, Malawi van Freya Anne - WaarBenJij.nu 2/3 juli: Onvergetelijke momenten - Reisverslag uit Chikwawa, Malawi van Freya Anne - WaarBenJij.nu

2/3 juli: Onvergetelijke momenten

Blijf op de hoogte en volg Freya

04 Juli 2014 | Malawi, Chikwawa

Woensdag begonnen we weer met een veel te groot ontbijt die we niet opkonden. Rond 8 uur werden we door Bush naar de CI gebracht waar minibussen staan te wachten voor allemaal verschillende bestemmingen. We gingen in het busje naar chikwawa zitten. We moesten nog even wachten tot het busje vol zat toen vertrokken we. Met ieder 2 tassen op schoot 1.5 uur rijden, zonder gordel, met barsten in de voorruit, 16 mensen plus 1 want later propten ze er gewoon nog iemand bij en dan 100 km/h over wegen waar je 50 mocht. Ja dat was een rare maar toch te gekke ervaring. Het werd helemaal leuk toen we 3x voor politie moesten stoppen en dat midden op een markt was en alle kooplieden door het raam schreeuwend hun handelswaren aan ons (rijke blanken) probeerde te verkopen. Het was een prachtige rit over een berg en langs loslopende kuddes geiten en koeien en rode eenvoudige hutjes. En al dit voor maar 1000k (2 euro).

Eenmaal aangekomen in Chikwawa kwamen we onze 3e auto voor vandaag tegen; de man die ons van Chikwawa naar majete zou brengen. Na een half uurtje kwamen we het park binnen en werden we naar de community campsite gebracht. Hier stond wel geteld 1 tent; die van ons. Ook was er een housekeeper die ons welkom heette (margarete).

Een tijdje later riep ze ons ineens vanaf haar huisje dat we moesten komen kijken: olifanten, nog geen 20m achter haar huisje naast de campsite. Ze waren rustig aan het eten totdat ze ons zagen. Ze gingen wild met hun horen flapperen. We mochten ze niet aankijken van Margarete. Rond om de campsite liepen 5 olifanten en om ze nog beter te kunnen zien gingen we naar het wc huisje. Geweldig nog geen 5m afstand achter het raampje enorme Afrikaanse olifanten. Ze liepen door alleen eentje bleef dichtbij het wc gebouw grazen. Heel fijn, net half uurtje in dit park en nu al met ze tweeën opgesloten in een wc gebouw, omdat er een olifant voor de deur staat. Na een half uurtje konden we er eindelijk uit. De olifant liep zo'n 5 meter achter onze tent langs (zie foto). Jaja dat wordt nog wat 's nachts, er zou maar een dikke olifant over je tent heen walsen. Niet veel later toen de olifanten weg waren zagen we al weer een wrattenzwijn te voorschijn komen. Het is net een dierentuin hier.

Al werden niet alle dieren op prijs gesteld; toen Anne een foto van het wrattenzwijn wilde maken schreeuwde ze opeens kei hard en kreeg een hartaanval. Freya dacht dat ze aangevallen werd door een wrattenzwijn en de man die net aan kwam ging ook snel even kijken wat er aan de hand was. Gelukkig werd ze niet aangevallen er zat een spin (zie foto: dik lijf, 7cm doorsnee, haren kortom heel eng. Al dachten Freya en die man er anders over).

Om half 5 begon pas de night safari dus genoeg tijd voor een potje Malawiaans pesten met Margarete. Ook hebben we nog even met haar gepraat: ze is 20 en woont alleen maar is in chikwawa geboren, ze heeft geen familie (of wel, ze was een beetje tegenstrijdig) en ze had geen man. Ze mocht zelf een man kiezen, al trouwden meisjes in sommige districten al op hun 15e, maar dat vond ze een beetje vroeg. Ze heeft haar nsima (maispap) met ons gedeeld.

Daarna werden we opgehaald voor de night safari, een grote open jeep met alleen wij twee (en de tourguide Mike en chauffeur Loïs) stonden op ons te wachten. 4.5 uur gereden en heel veel dieren te zien. Eigenlijk te veel om op te noemen maar laat ik dat toch maar even doen: Nyala's, impala's, waterbocks, nightengales, olifanten, nijlpaarden, krokodillen, wrattenzwijntjes, baboons, apen, bushbaby, eekhoorntje en nog wat vogels. Eerst in het licht en later werd de enorme zaklamp tevoorschijn getoverd om de bushbaby's te spotten.

Toen we terug kwamen zagen we dat we niet meer alleen waren, een Frans stel had ook een tentje opgezet. Freya natuurlijk helemaal in haar element zat hele verhalen in vloeiend en super snel frans met ze te praten. Anne wachte rustig af met haar veel te spicy noedels (met heet water verkregen door een mok koud water in het kampvuur te zeten). Daarna was het bedtijd (8 pm), want de wekker stond al op 5am.

Na 2x wakker geworden te zijn van de kou en schreeuwende apen ging de wekker. Het was nog donker, maar werd al snel weer licht. Snel aangekleed (eigenlijk meer kleren uitgedaan) en ontbeten. 6am werden we opgehaald door Mike en Loïs. We reden een klein uurtje langs zelf expres aangestoken bos en zebra's, sabel antilopen en andere dieren. Op bestemming aangekomen gingen we lopen door het hoge gras. Het was een kwartiertje over een vrij plat bergkammetje en een half uur een stijler stuk. Boven aangekomen was er een fantastisch uitzicht. Je kon kilometers ver kijken over het prachtige Afrikaanse savanne en licht tropische landschap, waaronder de baobab boom (per 1m omvang 100 jaar ouder). Ook liepen we een andere berg op waar het uitzicht nog mooier was. Onbeschrijfelijk! Je leek wel op het topje van de aarde te staan. Eenmaal beneden thee gedronken met pancakes. Lekker, lekker! Daarna zijn we in het frisse windje terug gereden (waar weer een eng beest was; een vliegend insect 8cm die op Anne ging zitten. En dan iedereen weer raar op kijken als Anne een hartaanval begint te krijgen). Het was maar goed dat Mike na de wandeling had verteld dat de python, de green mamba en de black mamba ook tussen het gras leefden.

Na de wandeling besloten we eens lekker primitief te koken. Met een enorme heksenketel en een kampvuur gingen we aan de slag. Uit Blantyre hadden we spagetti, instant soja en tomaten uit blik meegenomen. Hiermee hebben we ons middagmaal gebrouwen en het was nog lekker ook!

De geplande boottocht werd naar de volgende ochtend verplaatst door een tekort aan medewerkers. Dus zijn we naar het restaurant gelopen waar een museum bleek te zijn en een waterhole. Het stukje er heen mochten we wel lopen, maar als er een olifant kwam moesten we omkeren, verder kon het prima. Het enige wat we tegen kwamen waren wat impala's, bavianen, wrattenzwijntjes en vogels.

'S avonds dachten we weer een lekker avondmaal in elkaar te flansen, dus we hadden Margarete gevraagd mee te eten. Jammer genoeg faalde we dit keer. We hadden een andere tomaten saus waardoor het een smurrie van tomaat werd. Niet zo gek dat Margarete het ook niet lekker vond. We eindigden de avond met een film en het genieten van de dierengeluiden en een prachtige sterrenhemel!

• 04 Juli 2014 - 15:39

Linda En Beppe:

Hallo Anne en Freya,

Wat een avontuur. Heb het net aan Beppe voorgelezen.
    Brrrrr, enge beesten allemaal. Kan me voorstellen dat je er een hartaanval van krijgt. Maar wellicht wennen jullie eraan als je daar wat langer bent. Geniet daar maar lekker. Liefs Beppe en Linda

• 04 Juli 2014 - 17:22

Anja:

Lieve Anne en Freya,

Wat een geweldig avontuur, vooral die olifanten die zo dicht bij de tent komen! Geniet van jullie nacht in Blantyre en succes met de reis van morgen!

Liefs, Anja

• 04 Juli 2014 - 17:46

André:

Lieve Freya en Anne,

Adembenemende foto's ! Mag ik mee ?

Lök die heksenketel en jullie brouwverhalen. Spannend allemaal. Wat een ervaringen. Blijf voorzichtig doen.

Vandaag hadden we hier een warm dagje. We leven langzaam naar de vakantie toe.

Liefs,
    André

• 04 Juli 2014 - 19:21

Myrthe En Inge:

We zijn heel jaloers!! mooie foto's en wat schrijven jullie leuk. Mooie safari's uitgezocht hier al. Dat belooft nog wat voor de rest. Hele balken in het vuur? wel handig met zo'n rooster dat de pan blijft staan..
    groeten van Myrthe en Inge

• 04 Juli 2014 - 21:59

Peter En Yvonne:

Hoi!
    Wat een leuk en herkenbaar verhaal! Het enthousiasme spat er vanaf! We kijken al uit naar jullie volgende belevenissen. Veel plezier en maak maar veel contact met de plaatselijke bevolking. Liefs PY

• 04 Juli 2014 - 22:56

Wilma:

Dag freya en Anne,
    Met veel plezier lees ik jullie verhalen.
    Wat een geweldige ervaringen doen jullie op.
    Geniet en maak veel plezier.

Groetjes van the lionfamily

• 05 Juli 2014 - 10:40

Jaap:

Hallo Anne en Freya,
    Leuk om jullie reisverhalen te lezen. Die herinneringen blijven je je leven lang bij. Hoop dat jullie een goede reis hebben vandaag naar Cape Maclear en dat jullie daarvandaan ook verslag kunnen doen van de reis zodat we hier kunnen meegenieten.
    Groet,
    Jaap

• 05 Juli 2014 - 19:11

Opi En Omi.:

lieve freya en anne
    leuke verhalen we genieten er van.
    Geen wonder dat jullie zoveel bekijks hebben, zulke leuke blanke meiden.
    Groetjes en een knuffel van opi en omi

Freya

Wij zijn Freya en Anne en we gaan deze zomer vrijwilligerswerk doen in Malawi met de organisatie Be-More (www.be-more.nl). We zullen 6 weken op het platteland verblijven om voorlichting te geven over aids, levensomstandigheden verbeteren, lesgeven op een primitieve school en helpen op het land. We gaan met Be-More. Dit is een organisatie die mensen de mogelijkheid geeft om vrijwilligerwerk te doen in verschillende landen met verschillende projecten. Wij hebben voor het land Malawi en het project Likhubula Youth Organization (LIYO) gekozen. LIYO heeft verschillende programma’s ontwikkeld waarbij ze de jeugd proberen te behoeden voor de negatieve gevolgen die grote armoede met zich mee brengt. Het gebrek aan kansen in de regio wat zorgt voor een hoge werkloosheid onder deze jongeren. Voor deze jongeren bieden ze allerlei workshops en trainingen. Denk bijvoorbeeld aan voorlichting over hun rechten en plichten, drugsmisbruik, HIV/aids, malaria, tienerzwangerschappen enz. Maar ook trainingen en workshops die meer gericht zijn op de toekomst, zoals hoe ze een baan kunnen vinden, hoe ze hun leven kunnen inrichten en hoe ze financieel zelfstandig kunnen worden. Dit is een heel mooi project, maar kost ook geld. Daarom vragen we jullie om wat geld te doneren, zodat wij naar Malawi kunnen om de mensen daar te helpen. Dit kan op: http://www.dreamordonate.nl/489-vrijwilligerswerk-malawi

Actief sinds 03 Maart 2014